دوده پرکننده اصلی در تولید قطعات لاستیکی و تایرمی باشد. اما امروزه به جهت مشکلات زیست محیطی
وآلایندگی آن در جهان سعی بر جایگزینی آن با یک پرکننده مطلوبتر است.سیلیکای رسوبی بهترین گزینه به عنوان جانشین دوده در صنایع مذکور شناخته شده است.چون اولا پایه معدنی بوده و مشکلات آلایندگی و زیست محیطی دوده را ندارد ودر ثانی خواص تقویت کنندگی آن در پاره ای مواقع از دوده هم بهتر است .

کاربرد کاربرد سیلیکای رسوبی در صنعت لاستیک به عنوان پرکننده تقویتی

چند وقتی است که سیلیکای رسوبی به طور گسترده ای توسط تایر سازان و تولید کنندگان قطعات لاستیکی شروع شده است.تایرهای تولیدی با این ماده به سبب سازگاری با محیط زیست به تایر سبز معروفند.

تایر سبز برای نخستین بار توسط شرکت میشلن در سال 1992 معرفی شد و طی سالهای اخیر به شدت گسترش پیدا کرده است.در کشور ما در سالهای اخیر شرکتهای بزرگ تایر و لاستیک سازی تمایل زیادی به استفاده ازاین ترکیب نشان داده اند.این ماده در زمینه تقویت کنندگی به قدری قدرتمنداست که به آن دوده سفید هم می گویند

سیلیکای رسوبی با داشتن مساحت سطح ویژه بالا به شدت متخلخل بوده و دارای گروههای سیلانول( SiOH ) درسطح خود بوده که این گروهها با پیوند های شیمیایی به رشته های پلیمری پایه آمیزه لاستیکی متصل شده و علاوه بر بهبود شرایط پخت و کوتاه کردن زمان پخت باعث ارتقا خواص مکانیکی و فیزیکی قطعه همچون خصوصیات زمان مندی در اثر حرارت “(Aging) مقاومت کششی,سختی , سایش,مقاومت غلطشی و غیره میگردد.
سیلیکای رسوبی به دوصورت فیزیکی پودر و یا گرانول به دوصورت شیمیایی آبدوست(Hydrophilic) و آب گریز (Hydrophobic)تولید می شود.

در شرکتهای تایرسازی و در تولید قطعات لاستیکی به طور معمول نوع گرانول ترجیح داده می شود زیرا استفاده از آن گرد و غبار بسیار کمتری ایجاد می کند.در قطعات لاستیکی رنگی و یا سفید به دلیل عدم امکان ا ستفاده ا ز دوده، بهترین پرکننده تقویت کننده سیلیکای رسوبی ا ست.
در شرکت پدیده شمس ایرانیان دونوع پودری وگرانول با مشخصات مندرج تولید می شوند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *